Välkommen till Sopranen!

I stadsdelen Gottsunda, nära naturområdet Gottsundagipen och Gottsunda centrums kulturutbud, ligger Sopranens förskola.

Förskolan är nyrenoverad från grunden och stod klar för inflytt hösten 2016. I våra ljusa, rymliga lokaler har vi åldersanpassade miljöer som är utformade för olika typer av lärande och utforskande.

På förskolan finns plats för max 75 barn fördelat på ett block för våra äldsta barn och två avdelningar för våra yngre barn. De äldre barnen delas in i lärgrupper med ca 13-15 barn/grupp medan de yngre delas in i lärgrupper om ca 5-9 barn/grupp. Läs mer under rubriken Våra avdelningar.

På förskolan har vi också en sagoateljé som är en gemensam mötesplats som kan användas av alla lärgrupper. I sagoateljén finns material som inbjuder till rollek och dramalek såväl som skapande material. Här finns även förskolans bibliotek och en läshörna med böcker för olika åldrar och på olika språk.

Visar en scen för sagoberättande

Vår utemiljö består av fyra gårdar. En skogsgård med gott om yta för grovmotorisk lek och naturvetenskapligt utforskande. Tre planerade innergårdar med olika stationer som t ex sandlådor, balansbana, rutschkana och gungredskap. På en av gårdarna finns även en stor kulle som barnen älskar att använda som pulkabacke på vintern. Gårdarna är anpassade för barnens olika åldrar och här finns gott om yta till bollspel, att cykla och leka gruppstärkande lekar. Variationen i utemiljöerna skapar goda förutsättningar för flera parallella aktiviteter och möjliggör för oss att erbjuda undervisning i mindre grupper även utomhus.

Förskolan har ett eget tillagningskök där maten tillagas av vår kock från Måltidsservice.

Varmt välkomna till Sopranens förskola!

Uppdaterad: